سایت رفع شبه شیعه واهلسنت
سایت رفع شبه شیعه واهلسنت
رفع شبه شیعه واهل سنت

ﺳﻼﻡ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻮﺍﻝ ﺍﻭﻝ ﺁﯾﻪ24ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺴﺎﺀ »ﻓﻤﺎﺍﺳﺘﻤﺘﻌﺘﻢﺑﻪﻣﻨﻬﻦﻓﺎﺗﻮﻫﻦﺍﺟﻮﺭﻫﻦ ﻓﺮﯾﻀﻪ«ﻭ ﺯﻧﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﺘﻌﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻬﺮ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﯾﺪ. ﺣﺘﯽﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪﺑﻦﻋﻤﺮﺑﻦﺧﻄﺎﺏﺩﺭﺟﻮﺍﺏ ﺳﻮﺍﻝﮐﻨﻨﺪﻩﺍﯼﮐﻪﺩﺭﺑﺎﺭﻩﺻﯿﻐﻪﭘﺮﺳﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﮔﻔﺖ:ﺻﯿﻐﻪ ﺍﻣﺮﯼ ﺣﻼﻝ ﺍﺳﺖ. ﺳﻮﺍﻝﮐﻨﻨﺪﻩﺍﺯﺍﻭﭘﺮﺳﯿﺪ:ﻣﮕﺮﭘﺪﺭﺕﺁﻧﺮﺍ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﻋﻼﻡ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ؟ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪﺑﻦﻋﻤﺮﺩﺭﺟﻮﺍﺏﮔﻔﺖ:ﺻﯿﻐﻪﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪﭘﺪﺭﻡﺣﺮﺍﻡﺷﺪﺍﻣﺎﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡﺣﻼﻝﺑﻮﺩﻭﻣﻦﻗﻮﻝﺭﺳﻮﻝﺍﮐﺮﻡﺭﺍ ﺭﻫﺎﻧﻤﯿﮑﻨﻢﺗﺎﻗﻮﻝﭘﺪﺭﺭﺍﻣﺘﺎﺑﻌﺖﻧﻤﺎﯾﻢ. ﻫﻤﯿﻦﮐﻪﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺭﺳﻮﻝﺍﮐﺮﻡﺣﻼﻝﺑﻮﺩﻩ ﮐﻔﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺍﯾﻦﺳﺨﻦﺍﻣﯿﺮﻣﻮﻣﻨﺎﻥﺍﺳﺖﮐﻪﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: ))ﻟﻮﻻﻋﻤﺮﻧﻬﯽﻋﻦﺍﻟﻤﺘﻌﻪﻣﺎﺯﻧﯽﺍﻻ ﺷﻘﯽ ﺍﻭﺷﻘﯿﻪ(()ﺍﮔﺮﻋﻤﺮﺍﺯﻣﺘﻌﻪﻧﺴﺎﺀﻧﻬﯽﻧﻤﯽ ﮐﺮﺩ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺯﻧﺎﻧﻤﯽ ﮐﺮﺩ ﻣﮕﺮﺍﻓﺮﺍﺩ ﺷﻘﯽ( ﺩﺭﺑﺎﺭﮤﻣﺘﻌﻪﺩﺭﻗﺮﺁﻥﺁﯾﮥﺻﺮﯾﺢﺩﺍﺭﯾﻢﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻓَﻤَﺎﺍﺳْﺘَﻤْﺘَﻌْﺘُﻢْﺑِﻪِﻣِﻨْﻬُﻦَّﻓَﺂَﺗُﻮﻫُﻦَّﺃُﺟُﻮﺭَﻫُﻦَّ ﻓَﺮِﯾﻀَﺔً.ﺍﻟﻨﺴﺎﺀ. 24 / ﻭﺯﻧﺎﻧﻰﺭﺍﻛﻪﻣﺘﻌﻪﻛﺮﺩﻩﺍﯾﺪ،ﻣَﻬﺮﺷﺎﻥﺭﺍ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥﻓﺮﯾﻀﻪﺍﻯﺑﻪﺁﻧﺎﻥﺑﺪﻫﯿﺪ،ﻭﺑﺮ ﺷﻤﺎﮔﻨﺎﻫﻰ ﻧﯿﺴﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ]ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﺒﻠﻎ[ ﻣﻘﺮﺭ ، ﺑﺎ ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻛﻨﯿﺪ]ﻛﻪ ﻣﺪﺕ ﻋﻘﺪ ﯾﺎ ﻣَﻬﺮ ﺭﺍ ﻛﻢ ﯾﺎ ﺯﯾﺎﺩ ﻛﻨﯿﺪ. [ ﻗﺮﻃﺒﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: ﻭﻗﺎﻝﺍﻟﺠﻤﻬﻮﺭﺍﻟﻤﺮﺍﺩﻧﻜﺎﺡﺍﻟﻤﺘﻌﺔﺍﻟﺬﯼ ﻛﺎﻥ ﻓﯽ ﺻﺪﺭ ﺍﻹﺳﻼﻡ. ﺗﻔﺴﯿﺮﻗﺮﻃﺒﯽ،ﺝ5،ﺹ120ﻭﻓﺘﺢ ﺍﻟﻘﺪﯾﺮ، ﺝ1، ﺹ449ﻭ ﺗﻔﺴﯿﺮﻃﺒﺮﯼ ،ﺝ5، ﺹ18 ﻣﺮﺍﺩﺍﺯﺍﯾﻦ»ﻓَﻤَﺎﺍﺳْﺘَﻤْﺘَﻌْﺘُﻢْ«ﻧﻜﺎﺡﻣﺘﻌﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍﯾﺞ ﺑﻮﺩﻩ. ﻭﺩﻩﻫﺎﺭﻭﺍﯾﺖﺩﺭﺻﺤﯿﺢﺑﺨﺎﺭﯼ،ﺍﺯﺟﺎﺑﺮﻭ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻣﺘﻌﻪ ﻣﯽﻛﺮﺩﯾﻢ ؛ ﺣﺘﯽ ﺑﻪ ﯾﻚ ﻣﺸﺖ ﮔﻨﺪﻡ. ﻣﺤﻤﺪﺑﻦﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞﺑﺨﺎﺭﯼﺩﺭﺻﺤﯿﺤﺶ ﻧﻘﻞ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﻛﻪ: ﺣﺪﺛﻨﺎﻣﺴﺪﺩﺣﺪﺛﻨﺎﯾﺤﯿﻰﻋﻦﻋﻤﺮﺍﻥﺃﺑﻰ ﺑﻜﺮﺣﺪﺛﻨﺎﺃﺑﻮﺭﺟﺎﺀﻋﻦﻋﻤﺮﺍﻥﺑﻦﺣﺼﯿﻦ ﺭﺿﻰﺍﻟﻠﻪﺗﻌﺎﻟﻰﻋﻨﻪﻗﺎﻝﻧﺰﻟﺖﺁﯾﺔﺍﻟﻤﺘﻌﺔ ﻓﯽﻛﺘﺎﺏ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻔﻌﻠﻨﺎﻫﺎﻣﻊ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪﻭﺳﻠﻢﻭﻟﻢﯾﻨﺰﻝﻗﺮﺁﻥﯾﺤﺮﻣﻪﻭﻟﻢ ﯾﻨﻪﻋﻨﻬﺎﺣﺘﻰﻣﺎﺕﻗﺎﻝﺭﺟﻞﺑﺮﺃﯾﻪﻣﺎﺷﺎﺀ ﻗﺎﻝ ﻣﺤﻤﺪ ﯾﻘﺎﻝ ﺇﻧﻪ ﻋﻤﺮ. ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ، ﺝ5، ﺹ. 158 ﺁﯾﮥﻣﺘﻌﻪﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺭﺳﻮﻝﺧﺪﺍﻧﺎﺯﻝﺷﺪﻭﻣﺎ ﺩﺭﺯﻣﺎﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺑﻪﺁﻥ ﻋﻤﻞ ﻣﯽﻛﺮﺩﯾﻢ ﻭ ﺁﯾﮥﻫﻢﺑﺮﺣﺮﻣﺖﺁﻥﻧﺎﺯﻝﻧﮕﺮﺩﯾﺪﻭﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍﻫﻢﺗﺎﺩﻡﻣﺮﮒﻣﺎﺭﺍﺍﺯﺁﻥﻣﻨﻊﻧﻜﺮﺩ، ﻣﺮﺩﯼ ﺑﺎ ﺭﺃﯼ ﻭ ﻣﯿﻞ ﺧﻮﺩﺵ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻛﻪ ﺩﻟﺶ ﺧﻮﺍﺳﺖﮔﻔﺖ.ﻭﺍﯾﻦﺷﺨﺺﻋﻤﺮﺑﻦ ﺍﻟﺨﻄﺎﺏ ﺑﻮﺩ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦﻣﺴﻠﻢﻧﯿﺸﺎﺑﻮﺭﯼﺩﺭﺻﺤﯿﺤﺶ ﻧﻘﻞ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﻛﻪ: ﻗﺎﻝﻋﻄﺎﺀﻗﺪﻡﺟﺎﺑﺮﺑﻦﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪﻣﻌﺘﻤﺮﺍ ﻓﺠﺌﻨﺎﻩﻓﯽﻣﻨﺰﻟﻪﻓﺴﺄﻟﻪﺍﻟﻘﻮﻡﻋﻦﺃﺷﯿﺎﺀ ﺛﻢﺫﻛﺮﻭﺍﺍﻟﻤﺘﻌﺔﻓﻘﺎﻝﻧﻌﻢﺍﺳﺘﻤﺘﻌﻨﺎﻋﻠﻰ ﻋﻬﺪﺭﺳﻮﻝﺍﻟﻠﻪﺻﻠﻰﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪﻭﺳﻠﻢﻭﺃﺑﻰ ﺑﻜﺮ ﻭﻋﻤﺮ. ﺻﺤﯿﺢ ﻣﺴﻠﻢ ، ﺝ4، ﺹ. 131 ﻋﻄﺎﺀﮔﻮﯾﺪ:ﺟﺎﺑﺮﺑﻦﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪﺍﻧﺼﺎﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﻤﺮﻩﺑﻪﻣﻜﻪﺁﻣﺪ.ﺑﻪﻣﻨﺰﻝﺍﻭﺭﻓﺘﻢ، ﻣﺮﺩﻣﺎﻥﺍﺯﺍﻭﻣﺴﺄﻟﻪﻣﯽﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪﺗﺎﺻﺤﺒﺖ ﺭﺳﯿﺪﺑﻪ ﻣﺘﻌﻪ.ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪﮔﻔﺖ:ﺑﻠﯽ ﻣﺎﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺭﺳﻮﻝﺧﺪﺍﺻﻠﯽﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪﻭ ﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢﻭﻫﻢﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺍﺑﻮﺑﻜﺮﻭﻋﻤﺮﻣﺘﻌﻪ ﻣﯽﻛﺮﺩﯾﻢ. ﻭ ﺑﺎﺯ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﻘﻞ ﻣﯽﻛﻨﺪ: ﻋﻦﺃﺑﯽﻧﻀﺮﺓﻗﺎﻝﻛﻨﺖﻋﻨﺪﺟﺎﺑﺮﺑﻦﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪﻓﺎﺗﺎﻩﺁﺕﻓﻘﺎﻝﺇﻥﺍﺑﻦﻋﺒﺎﺱﻭﺍﺑﻦ ﺍﻟﺰﺑﯿﺮﺍﺧﺘﻠﻔﺎﻓﯽﺍﻟﻤﺘﻌﺘﯿﻦﻓﻘﺎﻝﺟﺎﺑﺮ ﻓﻌﻠﻨﺎﻫﻤﺎﻣﻊﺭﺳﻮﻝﺍﻟﻠﻪﺻﻠﻰﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺛﻢ ﻧﻬﺎﻧﺎ ﻋﻨﻬﻤﺎ ﻋﻤﺮ ﻓﻠﻢ ﻧﻌﺪ ﻟﻬﻤﺎ. ﺻﺤﯿﺢ ﻣﺴﻠﻢ ، ﺝ4، ﺹ. 59 ﻣﻦﺩﺭﻧﺰﺩﺟﺎﺑﺮﺑﻦﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪﺑﻮﺩﻡ،ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪﺑﻦﻋﺒﺎﺱﻭﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪﺑﻦﺯﺑﯿﺮﺩﺭ ﻣﻮﺿﻮﻉﺩﻭﻣﺘﻌﻪ]ﻣﺘﻌﮥ ﻧﺴﺎﺀﻭﻣﺘﻌﮥﺣﺞ[ ﺍﺧﺘﻼﻑﻧﻈﺮﺩﺍﺭﻧﺪ.ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪﮔﻔﺖ: ﻣﺎﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺭﺳﻮﻝﺧﺪﺍﻫﺮﺩﻭﺭﺍﺑﻪﺟﺎ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩﯾﻢ؛ﭘﺲﻋﻤﺮﺁﻥﺩﻭﺭﺍﻧﻬﯽﻛﺮﺩﻭ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺩﯾﮕﺮ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺠﺎ ﻧﯿﺎﻭﺭﺩﯾﻢ. ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﻛﻪ ﺟﻨﺎﺏ ﻋﻤﺮ ﺻﻼﺡ ﺩﯾﺪ ﻛﻪ ﻣﺘﻌﻪ ﺭﺍ ﺣﺮﺍﻡ ﻛﻨﺪ. ﻣﺘﻌﺘﺎﻥﻛﺎﻧﺘﺎﻋﻠﻰﻋﻬﺪﺭﺳﻮﻝﺍﻟﻠﻪ،ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪﻭﺁﻟﻪ–ﺃﻧﺎﺃﻧﻬﻰﻋﻨﻬﻤﺎ،ﻭﺃﻋﺎﻗﺐ ﻋﻠﯿﻬﻤﺎ ، ﻣﺘﻌﺔ ﺍﻟﻨﺴﺎﺀ ﻭﻣﺘﻌﺔ ﺍﻟﺤﺞ. ﺩﻭﻣﺘﻌﻪﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺭﺳﻮﻝﺧﺪﺍﺣﻼﻝﺑﻮﺩﻛﻪ ﻣﻦﺁﻥﺭﺍﺣﺮﺍﻡﻣﯽﻛﻨﻢﻭﻫﺮﻛﺲﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ، ﺍﻭ ﺭﺍﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﯽﻛﻨﻢ:ﯾﻜﯽ ﻣﺘﻌﻪ ﺣﺞ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻣﺘﻌﻪ ﺯﻧﺎﻥ. ﺍﻹﯾﻀﺎﺡ،ﺍﻟﻔﻀﻞﺑﻦﺷﺎﺫﺍﻥﺍﻷﺯﺩﯼ،ﺹ 443ﻭﻣﺴﻨﺪﺍﺣﻤﺪ،ﺍﻹﻣﺎﻡﺍﺣﻤﺪﺑﻦﺣﻨﺒﻞ، ﺝ1،ﺹ52ﻭﺝ3،ﺹ325ﻭﺍﻟﺴﻨﻦ ﺍﻟﻜﺒﺮﻯ،ﺍﻟﺒﯿﻬﻘﯽ،ﺝ7،ﺹ206ﻭ ﻣﻌﺮﻓﺔ ﺍﻟﺴﻨﻦﻭﺍﻵﺛﺎﺭ،ﺍﻟﺒﯿﻬﻘﯽ،ﺝ5،ﺹ345ﻭ ﺍﻻﺳﺘﺬﻛﺎﺭ،ﺍﺑﻦﻋﺒﺪﺍﻟﺒﺮ،ﺝ4،ﺹ95ﻭ ﺃﺣﻜﺎﻡﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ، ﺍﻟﺠﺼﺎﺹ ، ﺝ1، ﺹ338ﻭ ﺃﺣﻜﺎﻡﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ، ﺍﻟﺠﺼﺎﺹ ، ﺝ2، ﺹ191ﻭ ﺗﻔﺴﯿﺮﺍﻟﺮﺍﺯﯼ،ﺍﻟﺮﺍﺯﯼ،ﺝ5،ﺹ167ﻭ ﺗﺬﻛﺮﺓﺍﻟﺤﻔﺎﻅ،ﺍﻟﺬﻫﺒﯽ،ﺝ1،ﺹ366ﻭ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﻻﻋﺘﺪﺍﻝ ، ﺍﻟﺬﻫﺒﯽ ، ﺝ3، ﺹ552ﻭ ﺟﺎﻟﺐﺍﯾﻦﺍﺳﺖﻛﻪﺁﻗﺎﯼﺳﺮﺧﺴﯽﺣﻨﻔﯽﻭ ﺍﺑﻦﻗﺪﺍﻣﻪﺣﻨﺒﻠﯽﺍﺯﺷﺨﺼﯿﺖﻫﺎﯼﺑﺮﺟﺴﺘﮥ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﯽﺭﺳﻨﺪ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ: ﻭﻗﺪﺻﺢﺃﻥﻋﻤﺮ ﺭﺿﯽﺍﻟﻠﻪﻋﻨﻪﻧﻬﯽ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻋﻦ ﺍﻟﻤﺘﻌﺔ. ﺍﯾﻦﻛﻪﻋﻤﺮﺍﺯﻣﺘﻌﻪﻧﻬﯽﻛﺮﺩﻩﺍﺳﺖ، ﺻﺤﺖ ﺩﺍﺭﺩ. ﻣﺘﻌﻪﺍﯾﻦﻗﺪﺭﺩﺭﻗﺮﺁﻥﺑﻪﺻﺮﺍﺣﺖﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖﻭﺁﻥﻫﺎﺯﯾﺮﺑﺎﺭﻧﺮﻓﺘﻨﺪ.ﺍﮔﺮﻧﺎﻡﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽﻋﻠﯿﻪﺍﻟﺴﻼﻡﻫﻢﺩﺭﻗﺮﺁﻥﺁﻣﺪﻩﺑﻮﺩ، ﻣﯽﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻥﺍﻟﻠﻪﺗﺒﺎﺭﻙﻭﺗﻌﺎﻟﯽﻗﺪﻋﯿﻦﻋﻠﯿﺎًﻟﻺﻣﺎﻣﺔ ﻭﻟﻜﻦ ﻋﻤﺮ ﻋﺰﻟﻪ. ﭘﺲﺣﺘﯽﺍﮔﺮﺍﺳﻢﺍﺋﻤﻪﺩﺭﻗﺮﺁﻥﻫﻢ ﻣﯽﺁﻣﺪ،ﻫﯿﭻﺿﻤﺎﻧﺘﯽﻭﺟﻮﺩﻧﺪﺍﺷﺖﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﯾﺮﻧﺪ. ﺑﺮﺍﯼﻣﻄﺎﻟﻌﻪﺑﯿﺸﺘﺮﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩﻣﯽﮐﻨﻢﮐﺘﺎﺏ ﭼﻬﻞﺣﺪﯾﺚﺩﺭﺑﺎﺭﻩﯼﻣﺘﻌﻪﺍﺯﺷﯿﺦﻣﻔﯿﺪﻭ ﻣﺘﻌﻪﯾﺎﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻣﻮﻗﺖﺍﺯﺩﯾﺪﮔﺎﻩﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮﯼ ﺭﺍ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻔﺮﻣﺎﯾﯿﺪ

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, توسط سیدمیناموسوی